Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Trénink rozvoje fonematického povědomí u dětí předškolního věku pomocí metody Elkonin
Tesařová, Kamila ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Tématem diplomové práce je Trénink rozvoje fonematického povědomí u dětí předškolního věku pomocí metody Elkonin. Metoda slouží jako nástroj předcházení obtíží při rozvoji čtení a psaní v základní škole. Diplomová práce je zaměřena zejména na rozvoj fonematického povědomí a dále na rozvoj jazykových schopností u vybraných dětí v běžné mateřské škole. Práce je členěna na dvě části. Na část teoretickou a praktickou. Teoretická část vymezuje základní pojmy vztahující se k tématu - komunikace, jazyk a řeč, sluch. Seznamuje čtenáře vývojem řeči dítěte od období nitroděložního vývoje do věku zhruba šesti let. Vzhledem zaměření diplomové práce je zde největší důraz kladen na vývoj řeči dítěte předškolního věku. Obsahem kapitoly věnující se vývoji řeči je také vymezení jazykových rovin řeči. Teoretická část v jedné fonologické avazuje část věnující se vývoji fonologického uvědomování a jeho úrovni na začátku osvojování čtení závěru teoretické části diplomové práce je charakterizována réninku rozvoje fonematického povědomí u dětí předškolního věku pomocí metody Elkonin, její vztah k Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání rizikovým dětem. Praktická část je kvalitativního charakteru a popisuje provedenou případovou studii. Ukazuje možnosti využití dané metody rámci předškolního vzdělávání v běžné...
Fonologické schopnosti dětí s dyslalií v předškolním věku
Jusková, Denisa ; Korandová, Zuzana (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou fonologických schopností dětí s dyslalií v předškolním věku. Hlavní cíl práce proto spočívá v analýze fonologických schopností uvedené cílové skupiny. Na základě formulovaného hlavního cíle byly vymezeny cíle dílčí a výzkumné otázky. Pro naplnění cílů práce byla využita kvalitativní strategie v designu případové studie. Za účelem sběru dat byly využity testové metody a analýza dostupných dokumentů. Pro utvoření komplexního obrazu sledovaných dětí byly zmíněné metody doplněny rozhovorem s klinickým logopedem. Práce je rozdělena na dvě části, a sice na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se skládá ze tří kapitol. První kapitola se zabývá vymezením základních pojmů, jako je komunikace, komunikační schopnost, dále pak vývoj řeči, jazyka a komunikace. V rámci této kapitoly je pozornost věnována i dítěti předškolního věku. Druhá kapitola přibližuje problematiku fonologických schopností, které jsou prezentovány v kontextu foneticko-fonologické jazykové roviny. Poslední kapitola se zaměřuje na problematiku dyslalie. Empirická část se pak věnuje popisu celého procesu výzkumného šetření. Prostřednictvím analýzy získaných dat bylo zjištěno, že úroveň fonologických schopností dětí s dyslalií je velice individuální záležitostí. Každé dítě je totiž jedinečné, a...
Vliv Elkoninovy metody na fonologické schopnosti dětí v předškolním věku
Konopásková, Šárka ; Korandová, Zuzana (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem Elkoninovy metody na fonologické schopností dětí v předškolním věku. Obsahově je práce koncipována do dvou hlavních částí, teoretické a empirické. První hlavní část vytváří teoretický rámec zvoleného tématu a je dále dělena na čtyři kapitoly. Nejprve jsou vymezeny základní pojmy - řeč a jazyk a je podrobněji konceptualizována ontogeneze lidské řeči. V další kapitole jsou popsány fonologické schopnosti. Také je rozlišeno fonologické a fonematické uvědomování a uvedena možná diagnostika oblasti fonologického zpracování. Především je popsána Baterie testů fonologických schopností (od autorek Seidlové Málkové a Caravolas), která byla využita pro potřeby výzkumného šetření. Třetí kapitola charakterizuje metodiku D. B. Elkonina. V poslední kapitole je přiblížena školní zralost a její diagnostika. Empirická část má kvalitativní charakter a jejím hlavním cílem je analýza vlivu Elkoninovy metody na fonologické schopnosti dětí v předškolním věku. Z výzkumných metod byla využita analýza výsledků činnosti, analýza dokumentů, pozorování a zpracování případové studie. Pomocí Baterie testů fonologických schopností byly otestovány čtyři děti předškolního věku. Dvě z dětí prošly kurzem rozvoje jazykových schopností dle D. B. Elkonina, další dvě děti jsou nepoznamenané metodikou....
Fonologické schopnosti dětí a jejich rozvoj v soukromé a státní mateřské škole
KRUMLOVÁ, Eva
Tato bakalářská práce se zaměřuje na fonologické schopnosti, které sleduje u dětí v předškolním věku. Ty se jeví významnými pro nácvik čtenářských dovedností. Cílem práce bylo provést diagnostiku dětí, popsat průběh a výsledky vyšetření těchto schopností a nastavit možná opatření k jejich dalšímu rozvoji. Teoretická část je věnována vývoji dítěte předškolního věku se zaměřením na jednotlivé oblasti percepčně motorických a kognitivních funkcí v souvislosti s vývojem fonologických schopností. Práce vymezuje rozdíl mezi školní zralostí a připraveností, způsobilostí. Dále se věnuje komunikační schopnosti, řeči a vymezuje fonetiku a fonologii. Na konec jsou zmíněny podmínky vzdělávání a způsob práce v soukromé a státní mateřské škole. Praktická část vychází z šetření dětí předškolního věku. Výsledky jsou popsány a porovnány u dětí ze soukromé a státní mateřské školy. K práci jsou připojeny náměty činností napomáhajících dalšímu rozvoji zkoumaných schopností.
Rozvoj fonologických a morfologických schopností dětí před nástupem do školy
DĚDOVÁ, Aneta
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem fonologických a morfologických schopností dětí před nástupem do školy. V teoretické části práce jsou popsány jednotlivé oblasti percepčně motorických funkcí, kognitivní funkce, fonologické a morfologické schopnosti, řeč i dyslexie. Jako součást práce byl proveden kvalitativní typ výzkumu. V rámci něho bylo otestováno testovou baterií osm pětiletých a dvě šestileté děti navštěvující běžnou mateřskou školu. Testová baterie obsahuje několik testů (zkoušek) zaměřujících se na testování úrovně zrakového a sluchového vnímání, znalostí, úrovně logického myšlení a prostorových představ, paměti, samotných morfologických schopností a artikulačních schopností. Výzkum ukázal, jaké oblasti z testové baterie způsobovaly testovaným dětem největší potíže. Následně na to jsou v práci uvedeny postupy, kterými mohou být problematické oblasti v rámci běžné mateřské školy rozvíjeny.
Prediktory čtenářského vývoje v kontextu rizika specifických poruch učení.
PUDÍKOVÁ, Jana
Diplomová práce se zabývá možnostmi predikce dyslexie u dětí mladšího školního věku. Práce je členěna do dvou částí části teoretické a části praktické. V úvodu části teoretické nahlížím do oblasti čtenářského vývoje. Nosnou konstrukci poté představují způsoby predikce čtenářského neúspěchu a následná diagnostika dyslexie. V tomto ohledu pracuji s dítětem předškolního věku a žákem na počátku školní docházky. Uvádím příklady několika prediktivních baterií. Teoretickou část uzavírám aktuálními informacemi o prevalenci dyslexie v České republice a v zahraničí. Část praktická navazuje na část teoretickou. Jejím obsahem jsou výsledky výzkumného šetření, ve kterém jsem prostřednictvím Souboru specifických zkoušek sledovala morfologické a fonologické schopnosti a způsob čtení u žáků druhého ročníku ZŠ. Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit, jaká je souvislost mezi výkonem ve čtení a morfologickými a fonologickými schopnostmi. Ke splnění cíle bylo použito testové metody kvantitativního výzkumu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.